Hur man gör en rörlig bild/animation



Fick en fråga om hur man gjorde en rörlig bild som jag lagt in i detta inlägg och nu hade jag tänkt visa detta
för er. Idag kommer jag gör det väldigt enkelt men jag ska göra så bra jag kan så ni förstår. Let' start!

Först börjar vi med att öppna photoshop. För att börja med så öppnar jag en helt vit bild. Sedan öppnar jag en
annan bild jag vill ha med i denna animation och drar över den till den vita bilden.



Sedan ska vi öppna animations rutan. Klicka på Window/Fönster och sedan Animation. Då kommer en ruta
att komma upp längst ner på skärmen.


Nu kan vi börja med animationen. Vi börjar med att duplicera bilden. Markera en bild som är i animationsrutan och klicka på nytt lager knappen. Den som är vänster om soptunnan. Då kommer en likadan bild upp vid sidan som den du duplicera så nu har vi två likadana.

Börja med att markera den första bilden i animationsrutan (så som det är på översibilden). Gör så att
den övre bilden bli osynlig. Klicka på ögat så att bliden blir helt vit. Det ska se ut så här i animationsrutan.

På det nya lagret kan du t.ex skriva något. I detta fallet skrev jag en liten text på bilden.




När du skrivit något kommer troligen att texten komma upp på varje bild som det gjorde på mig. Om du inte vill
ha texten på varje bild så kan du markera bild nummer 1 och göra texten osynlig med att klicka på ögat och om
du inte heller vill ha det på bild nummer 2 så tar du bort texten där med med ögat. Sedan har du bara texten på
bild nummer 3 så som vi vill.

Om texten skulle försvinna på alla bilder efter du klickat bort den med ögat på bild nummer 1 så kan du bara klicka in på  bild nummer 3 och ta fram texten med att klicka fram ögat igen.

Nu ska vi välja hur länge vi vill att varje bild ska visas. Då ska du klicka fram under bilderna i animationsrutan
så finns det en liten text som det står "0 sec." klicka på den och välj hur länge din bild ska visas.

Gör likadant på samma bild. Jag väljer 0.5 sec eftersom jag tycker det är lagom när du valt tiden kan du
klicka på play knappen (som jag ritat runt) och kolla hur din animation ser ut.

Vill du göra texten och bilden lite coolare? Då kan du göra så här:



1. Markera mitten bilden och klicka på prickarna som jag ringat in.
2. En ruta kommer upp och klicka på OK.
3. Du kan även markera bild nummer 1 och klicka på prickarna till den så att bilden som du valt smälter in så precis som texten. Du kan även ändra tiden på dina nya bilder för att det ska bli snyggare. Jag har 0.2 sec på
det nya bilderna.

Min första bild är 0.5 och min sista 1 sec. Alla andra som är mellan dem är 0.2 sec. Tryck på play knappen
och kolla hur det blev. Nu ska vi bara spara den sen är den klar.

Klicka in på :



Vi får hoppas att ni förstod denna förklaring och att ni fixade det. Jag klarade inte själv första gången men jag
har fått kläm på det nu och nu går det som rinnande vatten. Så här blev mitt reslutat!


I min andra animation så kom ju en bokstav i taget då får man bara lägga till en bokstav och sedan duplicera bilden och lägga till en till osv. Det finns säkert även en massa andra sätt hur man gör men det är såhär jag gör.

Om ni inte får kläm på detta så får ni säga till! Kram! ♥

Kommentarer
Postat av: olivia

hur fick du ditt photoshop?

2011-08-12 @ 12:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback