Vaniljbullar




I lördag så bakade jag ju vaniljbullar :)
och jag tog ju lite kort på dom.

Så här ska ni få se korten + få receptet om någon vill ha det :)







Så här blev vaniljbullarna.

Receptet är här nedan om du också vill göra vaniljbullar.

Till ca 20 bullar.
(Jag fick typ 40 st men mina var jätte små).

You need:


1 dl grädde
1 dl mjölk
50 g jäst
75 g rumsvarmt smör
3 msk strösocker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl.
FYLLNING:
2-2 ½ dl marsankräm
PENSLING:
smölt smör
GARNERING:
strösocker

gör så här -
Blanda mjölk och grädde i en kastrull och värm till ca
37 grader.
Smula ner jästen i en degbunke och lös den
i lite av degvätskan.
Rör smör och socker smidigt.
Tillsätt ägg, jästblandningen och resterande mängd degvätska.
Arbeta in mjölet tiill en smidig deg.
Låt den jäsa ca 40 min.
Gör vaniljkrämen till fyllningen enl anvisning på förpackningen.
Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord och ta ut kakor ca 9 cm
i diameter, t.ex  med ett glas.
Lägg en klick kräm på mitten och nyp samman bullarna till till kyten.
Placera dem med skarven ner på bakpapperslädda plåtar.
Låt jäsa i ca 30 min.
Sätt ugnen på 250 grader .
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
Pensla bullarna genast men smält smör och vänd dem i socker.

Sen är de klara, dags och mumsa i sig dom :D

/ linn ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback